Розвиток дитини

 

Чи важливо навчати читати в ранньому віці?

Поради батькам про особливості підготовки дитини до подальшого навчання читання

Чи важливо навчати читати в ранньому віці?

Іноді батьки чотирирічних малюків починають панікувати через те, а чи не повинні їхні діти вміти читати вже в цьому віці. Малюки ж дуже люблять, коли батьки читають їм казки, знайомляться з деякими простими словами й поки що не читають самостійно. Але чи потрібно навчати дітей читати в цьому віці?

Зазвичай хвилювання батьків виникає тоді, коли дитина переростає ясельний вік. До цього часу повномасштабні істерики вже проходять, дитина чітко викладає свої думки, вже вміє збиратись на вулицю всього за п'ять хвилин, до того ж робить це досить якісно. І ось тут, у цьому відносно спокійному віці в деяких батьків і виникає думка, що вони схибили в одному з важливих аспектів виховання: їхня дитина ще не вміє читати.

Такі батьки поспішають замовляти книги типу «Сто легких способів навчити дитину читати» й задоволені тим, що правильно розпорядилися своєю відповідальністю в питаннях виховання. Але в реальності «сто легких способів» виявляються зовсім не легкими, і ці книги часто припадають пилом на книжкових полицях.

Заклик до навчання малюків читати й оволодівати іншими академічними навичками звучить особливо голосно останні десять років. Важко не звертати на це увагу. Хто з батьків не цікавиться новими методиками навчання малюків? Хто з батьків не хоче, щоб їхня дитина була такою ж розумною, як не по роках розвинений трирічний син їхніх друзів, який уже читає «Колобка»? Хто з батьків не мріє, щоб їх дитина вчилася в одному з найпрестижніших вишів країни?..

Занепокоєння батьків із приводу навчання читання в ранньому віці

Ось кілька фактів, які підживлюють занепокоєння батьків із приводу маленьких дітей і читання:

  • якість мовного середовища дитини у віці трьох років визначає, наскільки добре вона буде читати в десятому класі;
  • словниковий запас дитини в чотири роки визначає її рівень розуміння прочитаного матеріалу у третьому класі;
  • і найстрашніший результат досліджень – діти, які до третього класу не вміють читати вільно, у чотири рази частіше не закінчують школу й не отримують шкільний атестат, ніж досвідчені й умілі читачі.

Батьківські хвилювання (та їх «досвітні» напади тривоги) сприяють процвітанню ринку комп’ютерних програм раннього читання, навчальних книг та інших продуктів. Однак через деякий час багато з таких програм просто зникають, бо експерти доводять їх неефективність, а батьки подають проти них колективні позови про відшкодування витрат.

На думку дослідників, проблема полягає в тому, що ніхто не знає, наскільки корисно навчати маленьких дітей читання. Не існує жодних доказів того, що навчання дітей читання в ранньому віці сприяє розвитку ранніх навичок грамотності, як немає доказів і на користь зворотного. Тому батьки можуть просто згаяти дуже багато власного часу й часу дитини, коли могли б займатись діяльністю, яка дійсно сприяє розвитку ранньої грамотності.

Що повинні читати маленькі діти

Насправді, існують докази того, що маленькі діти вчаться набагато краще в ігровій формі, ніж у «суворих» академічних умовах. Рольові ігри вчать дітей розуміти себе та свій світ, сприяють кращій адаптації до дитячого садка й допомагають дітям ставати гнучкими й досвідченими мислителями.

Також дослідники вважають, що частина проблеми полягає в тому, що батьки насправді не знають, як навчити дітей читати, тому вони готові витрачати великі кошти на товари, що обіцяють їм успіх. І хоча діти повинні знати літери і звуки, це лише невелика частина дуже складного механізму навчання читання.

Найкраще, що можуть зробити батьки, – створити вдома багате мовне середовище. Це означає дотримання балансу між настановними фразами, які ми кажемо дитині протягом дня («Почисти зуби», «Напої собаку») і так званою «промовою з поясненням». Прикладом такої промови може бути ситуація, коли ви з однорічною дитиною в колясці гуляєте й бачите на стовпі оголошення «Загубився кіт». Ви можете пройти повз нього, але також можете пояснити дитині сенс оголошення, сказавши щось на зразок: «О ні, хтось утратив свого улюбленого кота! Дивись, в оголошенні сказано, що кота звуть Барсик. А в бабусі є кіт на ім'я Марсик. Марсик-Барсик, Барсик-Марсик, римується! А пам'ятаєш, у книжці кіт заліз на дерево? Як ти вважаєш, може, Барсик сховався на дереві? Давай подивимось».

Це дуже важливо, тому що пояснення вибудовує нейронні зв'язки в головному мозку дитини. Щоразу, коли один з батьків штовхає візочок з малюком і при цьому розмовляє по мобільному телефону, він втрачає величезну кількість можливостей розвитку мовлення маляти.

Навчання маленької дитини не вимагає спеціальної підготовки або дорогих програмних продуктів – просто треба все показувати та про все розповідати. Батьки можуть розвивати ранні навички грамотності малюка за допомогою простих повсякденних занять – походів у продуктовий магазин, у банк, приготування страв за рецептом. Усі ці заняття допомагають дітям звикати до друкованого слова та вчитися читати.

Коли варто турбуватися із приводу читання, а коли – ні

Одним дітям читання дається легко, а для інших навчання читання – ціла проблема. Але основна маса дітей учиться читати у звичайному темпі з відповідними стимулами й підтримкою. У середньому, хлопчики починають читати пізніше, ніж дівчатка (хлопчики, як правило, пізніше проявляють інтерес і пізніше починають читати), але вони часто швидко наганяють дівчаток. Фахівці рекомендують пристосовувати навчання читання до рухової активності хлопчиків – робити навчання коротким, приємним і цільовим.

Як правило, більшість дітей починають читати в першому класі. Якщо до початку другого класу ваша дитина не проявила інтересу до читання або вчитель висловив занепокоєння із приводу прогресу рівня читання вашої дитини, ви повинні не панікувати, а робити рішучі дії. Після того як ви дізналися про проблему, треба просто почати втручатись. Активізуйте обстановку, що сприяє розвитку інтересу до читання і вдома, й у школі, підтримуйте дитину всіма силами. Отримайте консультацію фахівця, якщо проблема не зникає.

Але, швидше за все, ви й так все робите правильно. Найкраще, що ви можете зробити, це розмовляти з дитиною й читати їй з раннього віку.

Способи розвитку ранніх навичок грамотності в домашніх умовах

  • Щотижня відвідуйте місцеву публічну бібліотеку, налагодьте контакт з «дитячим» бібліотекарем, щоб отримувати рекомендації про якісні, відповідні віку дитини книги. Нова книга щотижня спонукає інтерес дитини до читання. Використовуйте всі види книг: книги із сюжетними повтореннями, книги, які примушують дітей замислитись, дитячі віршики.
  • Заохочуйте дитину писати. Коли ви граєте «в ресторан», дайте їй ручку й папір, щоб вона могла прийняти й записати ваше замовлення. Просто дивно спостерігати за поступовою трансформацією дитячих каракулів у реальні літери.
  • Знайомте дитину з науковою літературою й оповіданнями. Деякі маленькі діти, особливо хлопчики, тягнуться до інформативних книг навіть більше, ніж до казок.
  • Читайте справжні книги, а не електронні. Дослідження довели, що при використанні електронних книг батьки займаються читанням та обговоренням тільки 59 % часу (весь інший час витрачається на фрази типу «натисни на цю кнопку», «не торкайся екрану» тощо), у той час як читаючи традиційні книги, 92 % часу батьки приділяють безпосередньо художньому твору.
  • Знайомте дітей з великими ідеями. Замість звичайного «Як пройшов твій день?» розмовляйте з дитиною про той цікавий матеріал, який ви прочитали. Це хвилює й зацікавлює дітей, допомагає їм підготуватись до світу читання з великим розумінням.

Немає коментарів:

Дописати коментар